Trochę poezji - "Między Tobą a snem" i "Poprzez Jezioro"

Jerzy Fryckowski

MIĘDZY TOBĄ A SNEM

Wydawnictwo: Miniatura
Data: 2007
Stron: 88


 
„Wszystkie dziewczyny powinny mieć wiersz
napisany specjalnie dla nich, nawet gdyby
trzeba było przewrócić ten cholerny świat
do góry nogami, by to zrobić”
Richard Brautigan

Słowa amerykańskiego poety Richarda Brautigana, otwierają tomik wierszy „Między tobą a snem” Jerzego Fryckowskiego. Autor to człowiek wielu talentów, jest nauczycielem, satyrykiem, poetą, dziennikarzem i krytykiem literackim. Debiutował w roku 1989 zbiorem „Cierpliwość ubogich” Jest laureatem wielu konkursów, w 2011 roku zdobył II miejsce w kategorii poezji dla dorosłych X Otwartego Konkursu Literackiego „Gniewińskie pióro”. Jego wiersze znajdują się w wielu antologiach i publikacjach periodycznych, tłumaczone są na język m.in. angielski, niemiecki, francuski, litewski a nawet na język hindi. Wielka szkoda, że tak trudno trafić w księgarni czy bibliotece na pracę Fryckowskiego, bo jego poezja jest niesamowicie empatyczna i szczera.

Muszę przyznać, że już sam wstęp, zresztą bardzo trafiony, ujął mnie i zapowiedział spotkanie z bardzo zmysłową liryką, gdyż wszystkie wiersze w tym zbiorze to erotyki – namiętne i wzruszające. Samo przez się, ich tematyka skupia się na relacjach damsko-męskich, w głównej mierze mówią o uczuciach, miłości, byciu ze sobą i obok siebie, o początku i końcu związku, i tym co spaja dwoje kochających się ludzi.
„Moim oddechem popioły rozdmucham,
niech je poniesie namiętność zdradziecka,
gdzie sopel lodu wewnątrz twego brzucha
topi się wolno w żywą iskrę dziecka” *
„Między Tobą a snem” to kilkadziesiąt wierszy o różnej formie i długości. W tomiku znajdują się utwory charakterystyczne dla wiersza wolnego, ciągłego, sylabotonicznego i stroficznego. Paleta rodzajów i kształtów jest bardzo bogata i na pewno każdy czytelnik znajdzie dla siebie odpowiednią ekspresywną postać. W zbiorze znajdują się też skrócone formy np. jednozdaniowe, w których przekazana jest maksymalna treść, wraz z silnym ładunkiem emocjonalnym.
„Dwoje kochanków
wyciąga przed siebie dłonie
czyżby oślepli” **
Jestem oczarowana tym zbiorem wierszy. Ich przekaz jest prosty, uczciwy i szalenie zmysłowy, utwory dostarczają nieśmiałych wzruszeń, aż po zawstydzenie odważnym wyrażeniem tym co za drzwiami sypialni i nie tylko, jest tajemnicą, rozmową dwóch ciał i dusz.
Dodatkowym atutem tego zbioru wierszy jest jego unikatowe wydanie. Ograniczona liczba egzemplarzy, doskonałe wykończenie, a do tego grafiki Norbertta Skupniewicza sprawiają, że „Między tobą a snem” jest wyjątkową pozycją, idealną do własnej kolekcji poezji, a także wyśmienitym prezentem dla miłośnika niepowtarzalnych lirycznych utworów.
* str. 49
** str. 21

Moja ocena 6/6

 
Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu Miniatura, a także portalowi Sztukater za jej udostępnienie.




Piotr Figas

POPRZEZ JEZIORO

Wydawnictwo: Miniatuta
Data: 2011
Stron: 46




Piotr Figas urodził się i wychowywał w Choszcznie, poezja zawsze go interesowała, z myślą o niej ukończył filologię polską i słowiańską na Uniwersytecie Szczecińskim. W czasie studiów tworzył wiersze i brał udział w konkursach literackich. Po studiach wrócił w swoje rodzinne strony, gdzie od kilku lat pracuje jako nauczyciel języka polskiego w szkole ponadgimnazjalnej. Początkowo nie planował publikować swoich prac, jednak po spojrzeniu na nie przychylnym okiem, nawiązał współpracę z wydawnictwem Miniatura i tak oto mamy możliwość przeczytania zbioru wierszy „Poprzez jeziora”, w którym znajdziemy ponad trzydzieści utworów będących wynikiem refleksji i obserwacji autora.

gdzie w tym domu gości smutek
czy w ułożonej równo parze butów
czy w załamaniu światła na krawędzi talerzyka
a ja” *

Podobno poezja określa wrażliwość odbiorcy, nie tylko na pojedyncze słowa czy zdania, ale również na stan wewnętrzny osoby mówiącej czyli w przypadku wierszy, podmiotu lirycznego. Z przykrością stwierdzam, że miałam wielki problem z odbiorem utworów z tego zbioru, zapewne moja wrażliwość jest na innym poziomie niż wrażliwość autora, gdyż nie potrafiłam wczuć się w ekspresywne przedstawianie świata, w tym uroki przyrody i niuanse życia codziennego. Bardzo tego żałuję, ponieważ wydarzenia ujęte w wierszach w pewnej mierze wiążą się z Choszcznem, miastem bardzo mi bliskim. Niejednokrotnie podziwiałam spokojny rytm miasteczka siedząc na jednej z ławeczek przy jeziorze Klukom. Nastrój tego uroczego pomorskiego miasta, napawa mnie spokojem i nostalgią, niestety nie mogłam odnaleźć tego w wierszach Piotra Figasa.
Nie wiem tak naprawdę dlaczego nie odkryłam w tych pracach iskry, która obudziłaby moje emocje, być może nie potrafię odczytać tego co autor chce przekazać w swoich wierszach, być może nie trafiają do mnie zastosowane środki artystyczne, ale czytanie liryków było dla mnie nie lada wyzwaniem i wymagało wielkiego skupienia.

Żeby nie wyszło, że tylko narzekam, to oczywiście w tomiku znalazło się kilka wierszy, które przypadły mi do gustu, jak choćby „Pod nieobecność”, „Morze i ty”, „Symptom”, „Rozpuszczenie” czy „Poprzez jezioro”. Rozsmakowałam się w tych tekstach, a ich czytania wywołało rozczulenie i zadumę.  
Tematyka liryków to zwykła codzienność, skupianie się na detalach, zdarzeniach, to po prostu obserwacja świat poprzez momenty, które pozornie nie są istotne, ale jednak zapadają w pamięć i towarzyszą nam nieustannie. Ze względu na treść utworów, a także ich formę,  każdy miłośnik poezji znajdzie w tomiku Piotra Figasa, coś odpowiedniego dla siebie.
Poprzez jezioro” to wiersze, w których zamknięta jest chwila, ta co minęła, była i będzie.  Dla zainteresowanych tego typu zagadnieniami, ten tomik będzie na pewno interesującą pozycją.

Moja ocena 4/6
* str. 36

Za możliwość przeczytania książki dziękuję wydawnictwu Miniatura, a także portalowi Sztukater za jej udostępnienie.

17 komentarzy:

  1. Ciekawe, ciekawe :-) bardzo lubię poezje. Po tym co przedstawiłaś obawiam się, że zupełnie inaczej oceniłabym te tomiki. Coś bardziej przypadł mi do gustu ten drugi, chociaż żadnego nie czytałam. Lubię poezję nieprzegadaną, a w tym jednym przykładzie z tomiku Piotra Figasa, to tak mi haiku zapachniało, które cenię. Niby kilka słów, a tyle emocji.
    Poza tym wydawnictwo Miniatura jest wyjątkowe, pięknie wydają książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Cieszę się, że na blogach w koncu pojawiają się recenzje poezji.
    Chociaż ... nie miałabym serca oceniać jej w jakiejś skali;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Poezja sama w sobie jest piękna, ale ja osobiście dość często mam problem z jej właściwą interpretacją niestety.

    OdpowiedzUsuń
  4. Cytat Richarda Brautigana jest powalający :) muszę go pokazać mężowi aby przewrócił ten cholerny świat do góry nogami i napisał dla mnie wiersz :) A co ?
    Myślę że rzadko bywa tak aby cały tomik poezji przypadł do gustu, przeważnie lubi się wybrane utwory ale widzę że p.Fryckowskiego to nie dotyczy. Muszę się zapoznać z tym Panem ;)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam.Ten autor ma już 4 tomiki poezji erotycznej.

      Usuń
  5. Chociaż mam swoich ulubionych poetów, w wolnej chwili poznam bliżej twórczość obu panów:)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  6. Co do obu książek nie mówię nie, aczkolwiek czasu brak...

    OdpowiedzUsuń
  7. Od czasu do czasu lubię sięgnąć po poezję, więc czemu nie:)
    Pozdrawiam!!

    OdpowiedzUsuń
  8. Na poezję muszę mieć natchnienie, inaczej nie przejdzie :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ach, jak dawno mnie tu nie było... Ślicznie u Ciebie! Jestem zachwycona obrazkiem w tle szablonu. :) Ja póki co, nie odkryłam jak ustawić, żeby obrazek się nie powielał, a był jeden na całość, jak u Ciebie... Może w końcu do tego dojdę. :)

    Autorów tych tomików nie znam zupełnie. Mam kilku swoich ulubionych poetów i jakoś się ich trzymam. Rzadko poznaję nową twórczość z tego gatunku.

    (Kurczę, trochę mnie nie było i mam takie zaległości w blogach, że głowa mała... )

    OdpowiedzUsuń
  10. No proszę! Czytasz w moich myślach. :) Właśnie mam ochotę na jakieś nowe poetyckie doznania. :) Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  11. No proszę jak twórczo dziś u Ciebie - bo wiersze! :) Przyznam, że ostatnio wiersze czytałam jedynie po angielsku (wymóg studiów) ale z chęcią przeczytam jakieś po polsku :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  12. patrycja wcale nie przeczę, że mogłoby tak być jak piszesz, w końcu każdy z nas inaczej odbiera emocje przekazane w wierszu, chociaż zacytowany przeze mnie utwór Piotra Figasa, bardzo mi się podoba, uwielbiam krótkie formy. Jakkolwiek by nie było, oba tomiki polecam :).

    Scathach uwierz mi, że ja też nie mam serca oceniać poezji, bo jak tu ocenić coś co rodzi się głęboko w duszy, w sercu - tragedia, jednak wymóg jest wymogiem... Wydaje mi się, że blogerzy nie piszą o poezji bo o niej jest diabelnie trudno pisać, dlatego nie dziwi mnie, że próżno szukać recenzji wierszy na blogach.

    cyrysia ta interpretacja wierszy to taka nasza szkolna bolączka, ja idę na łatwiznę, wiersz ma wzbudzić we mnie emocje i z powodować lawinę pytań, wtedy czuję, że tekst ma moc.

    Dalia swojemu samczykowi podsunęłam ten cytat pod nos i tak to skwitował: jak ktoś umie pisać to niech pisze... może i coś w tym jest, chociaż nawet wierszyk w stylu na górze róże, też by mnie rozczulił :)

    Isadora Warto być wiernym, ale dla urozmaicenia czasami dozwolony jest lekki flirt, a te tomiki w sam raz się do tego nadają ;).

    Blueberry skąd ja to znam...

    Kas No właśnie, dlaczego nie... też tak uważam :)

    Gosława czasami warto poznać nowe smaki :). Co do ustawienia obrazka to mogę pomóc, w razie czego krzycz :). Tak poza tym to dobrze Cię "widzieć" :).

    Nati Bardzo mnie to cieszy :)

    Miqa Po angielsku polecam tomik Whitmana, ale żebyś nie zapomniała naszego pięknego ojczystego języka to polecam rodzimych autorów :).

    OdpowiedzUsuń
  13. Nigdy nie byłam miłośniczką prozy, ale ostatnio coraz częściej się do niej przekonuję. Autora lubię już za same słowa o wierszu dla każdej dziewczyny... :D

    OdpowiedzUsuń
  14. U mnie się znajdzie kilka recenzji poezji, ale w tym wypadku nie trzymam się wymogu i omijam skalę szerokim łukiem;):))
    Wiadomo - tutaj kwestia "podoba się/nie podoba się", ma zupełnie inne podłoże niż np. w powieściach, więc moja skala w żaden sposób nie jest w stanie oddać sedna.:)
    Serdeczności;)

    OdpowiedzUsuń
  15. Hm hm... poezja? Jak na razie rządzi u mnie umiarkowana Młoda Polska. Jednak te tomiki też chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  16. Ogromnie mnie zainteresował pierwszy tomik, piękne te fragmenty, które zamieściłaś. Muszę go poszukać.

    OdpowiedzUsuń

Słowami Hanny Banaszak " Gościu znużony, gościu znudzony,jeśli zabłądzisz kiedyś w te strony (...)". No właśnie, jeśli tylko zabłądzisz w te strony zostaw proszę kawy dwie krople, pyłek z rękawa lub najprościej słów kilka - daj się zapamiętać.

Zastrzegam sobie prawo do usuwanie wszelkiego rodzaju spamu oraz komentarzy anonimowych i wulgarnych.